Obres a la deixalleria municipal
La nova deixalleria municipal és un element clau per a la recollida porta a porta ja que permet una millor separació, la re-valorització dels residus i permetrà incorporar al circuit residus que ara mateix no es recullen, com les runes d’obres.
Les darreres actuacions que faltaven per posar-la en funcionament eren la connexió al clavegueram, a la xarxa d’aigua i a l’escomesa d’electricitat. Aquesta passada setmana s’han realitzat les obres per connectar el clavegueram. Degut a l’orografia de la xarxa del polígon industrial, el més convenient era realitzar la connexió a la xarxa del municipi de Llorenç del Penedès i així s’ha fet. L’entesa entre els dos Ajuntaments podria comportar, a més, un ús compartit de la deixalleria, abaratint així els costos del servei pels dos municipis. Les obres s’han contractat a Excavacions i Transports Rovira S.A. per un import de 12.599,13 (IVA inclòs).
La deixalleria de Sant Jaume dels Domenys es va construir a principis de l'any 2019 comptant amb una subvenció que s'havia de rebre de prop de 97.000 €. Degut a diversos retards en licitacions que van quedar desertes, l’obra es va acabar adjudicant amb poc marge i no es va finalitzar en el període establert. Aquest fet va ocasionar la pèrdua de la subvenció i la impossibilitat de recepcionar l’obra per incompliment de les clàusules del contracte.
El juny del mateix any, amb el canvi de legislatura i l'entrada del nou equip de govern, el consistori actual va intentar per tots els mitjans rebre la subvenció perduda per assumir el cost de l'obra i posar-la en marxa. Això no va ser finalment possible i, per resoldre la situació, es va trametre l'expedient a la Comissió Jurídico-Assessora de la Generalitat de Catalunya, ens que s'encarrega de resoldre conflictes contractuals de les administracions. L'Ajuntament va donar l’opció a l'empresa constructora de presentar les seves al·legacions i va contractar també un informe de l’execució de l’obra fet per tècnics independents. La resolució de la Comissió Jurídico-Assessora va ser que l’Ajuntament havia de fer el pagament del 100% de l’obra amb fons propis i així es va procedir al desembre del 2021 amb un import final de 105.754,00 EUR.
Tot i això, l’obra seguia presentant mancances ja que el projecte inicial no incloïa el complexionat al clavegueram ni a l’enllumenat. Aquestes són justament les actuacions que s’estan realitzant actualment per completar les instal·lacions i començar a equipar-les per part de l’empresa que gestiona el servei de recollida de residus.